Kafa Topu 2’nin yapımcısı Masomo’dan yeni oyun: Basketboball Arena
Online Kafa Topu, Kafa Topu 2 ve Basketbol Arena’nın yapımcısı Masomo İş Geliştirme Müdürü Rudi Diriman: Türkiye’de mobil oyun sektörünün daha gelişimine yeni başlayan bir alan olduğunu, buradaki tecrübemizin artması ile beraber global çapta daha büyük yatırımlar elde edeceğimizi düşünüyorum.
İZMİR’de kurulan ve bugün 100 kişilik ekibi ile oyun sektöründe hizmet veren Masomo, bugünlerde “Online Kafa Topu”,”Kafa Topu 2”den sonra “Basketbol Arena” için heyecan yaşıyor.
Bu üç oyun bugüne kadar toplamda 200 milyon kez indirildi. Global olarak günlük 2 milyon, aylık olarak da 15 milyon kullanıcıya ulaşıyor.
Masomo İş Geliştirme Müdürü Rudi Diriman,“Önümüzdeki günlerde “Basketbol Arena” oyunumuz ile beraber ABD pazarına odaklanmayı planlıyoruz. Böylece global çapta yakaladığımız başarıyı özelikle ABD’de artırmak istiyoruz. ABD pazarını hedeflediğimiz bir yandan oyuncuların isteklerine göre burayı geliştirdiğimiz bir yıl olacağını düşünüyorum. Ayrıca Kafa Topu 2 tarafında takım liglerini geliştiriyoruz” diyor. Türkiye’nin bu pazardan daha fazla pay alması için ‘geliştirici’ özelliğini kaybetmemesi gerektiğini belirten Diriman, ayrıca kalifiye eleman ihtiyacı ve sermaye girişi konusundaki düzenlemelerin yapılmasının önemine vurgu yapıyor. Diriman ile İzmir’den başlayan bu hikayenin gelişimini, bu süreçte edindikleri tecrübeleri, Türkiye’nin daha hızlı gelişmesi için yapılması gerekenleri konuştuk.
İzmir’de kurulan bir şirket olarak Türkiye ve dünyaya rol model oldunuz. Bu hikayenin başlangıcını ve gelişim sürecini bizimle paylaşır mısınız?
Bizim hikayemiz aslında gelişen dünyanın dijital olması ile paralelik gösteriyor. Farklı dijital içerikler üreterek bu işe başladık.Hem flash oyunların hem de teknoloji haberlerinin olduğu portaller kurduktan sonra bunların kısa sürede büyümesi ve gelişmesini sağladık. Burada yakaladığımız başarı ile farklı oyun firmaları kendi oyunlarını tanıtmamızı istediler. Sağladığımız başarıyı, oyunları ve organizasyonları gördük. Bir süre sonra neden kendi oyunumuzu yapmıyoruz düşüncesi ile “Online Kafa Topu”nu geliştirmeye başladık. Pazarlamayı kanallarımız üzerinden yapıp teknoloji anlamında kendimizi geliştirdikten sonra 2018 yılında “Kafa Topu 2”yi ortaya çıkardık. Burada yaşadığımız başarıdan sonra 2019 Ocak ayından itibaren aynı geliştirici ekiple birlikte Miniclip bünyesine geçtik. 2020 Aralık ayında “Basketbol Arena” oyununu geliştirdik. Ocak ayından itibaren bu oyunun Global lansmanını yapmaya hazırlanıyoruz.
Günlük kullanıcı sayısı hakkında bilgi verir misiniz? Oyun bugüne kadar kaç kere indirildi?
Bugüne kadar oyunlarımız “Online Kafa Topu”,”Kafa Topu 2” ve “Basketbol Arena” olmak üzere toplamda 200 milyon kez indirildi. Global olarak günlük 2 milyon, aylık olarak da 15 milyon kullanıcıya ulaşıyoruz.
Bugün ekip kaç kişiden oluşuyor? Dünya genelindeki yapılanmanız ve şube ofisleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
Ekibimiz 100 kişiden oluşuyor. Bütün organizasyonumuz İzmir’de buradan çalışıyoruz.
Kafa Topu, Türkiye dışında en çok hangi ülkelerde oynanıyor? Önümüzdeki günlerde odaklanmayı planladığınız ülkeler var mı?
Kafa Topu, Türkiye dışında en çok Fransa, Almanya, İtalya ve ABD oynanıyor. Önümüzdeki günlerde “Basketbol Arena” oyunumuz ile beraber ABD pazarına odaklanmayı planlıyoruz. Böylece global çapta yakaladığımız başarıyı özelikle ABD’de artırmak istiyoruz.
2021 yılına ilişkin yeni hedefleriniz hakkında bilgi verir misiniz? Yeni oyun ortamları yaratmayı planlıyor musunuz?
2021 yılı bizim için Basketbol Arena’nın global lansmanı ile başlayacak. ABD pazarını hedeflediğimiz bir yandan oyuncuların isteklerine göre burayı geliştirdiğimiz bir yıl olacağını düşünüyorum. Ayrıca Kafa Topu 2 tarafında takım liglerini geliştiriyoruz. Bu da Kafa Topu 2 oyuncularının uzun süredir beklediği bir geliştirme.
Mobil oyun sektörünün Türkiye’de ve dünyadaki gelişimini değerlendirir misiniz? Bu pazardaki karnemiz sizce nasıl?
Mobil oyun sektörü özelinde Türkiye olarak iyi bir yerde olduğumuzu düşünüyorum. Bunu daha çok Türk tipi iş yapış tarzımıza bağlıyorum. Yaptığımız işin sonuçlarını hızlı görmek isteyen, yaptığımız işi tutkuyla yapan ve eğlenmeyi seven bir toplumuz. Bunları birleştirdiğimizde bu özellikler mobil oyun sektörüne oldukça uyuyor ve başarının bir nedeninin de buradan geldiğini düşünüyorum. Genel olarak ise Türkiye bu sektördeki başarımızın yüksek olduğunu yapılan exit ve oyunlarla görüyoruz. Mobil oyun sektörünün daha gelişimine yeni başlayan bir alan olduğunu, buradaki tecrübemizin artması ile beraber global çapta daha büyük yatırımlar elde edeceğimizi düşünüyorum.
Pandemi süreci ile pazardaki dengeler nasıl değişti? Bu değişimin pazarın gelişimine yansıması nasıl olacak? Siz firma olarak buna adaptasyon için neler yapacaksınız?
Pandemi sürecinde mobil alanda davranışlar çok fazla değişti. Oyuncuların mobilde daha fazla zaman geçirdiğini, satın alma kararlarını daha kolay verdiklerini görmeye başladık. Bu açıdan baktığımız zaman bizim için avantaj olsa da oyun 2020’de Basket Arena’yı yüzde 50′ sini ofiste yüzde 50’sini de evden çalışarak geçirdik bu tabii ki bizim açımızdan farklı bir deneyim olarak karşımıza çıktı. Firma olarak şu an evden çalışmaya devam ediyoruz. Bu şekilde çalışma şeklinde de bütün firmalar gibi adapte oluyoruz.
Sektörün daha hızlı ve doğru gelişebilmesi için yapılması gerekenler neler? Bu süreçte neleri tecrübe ettiniz?
Sektörün en önemli eksiği mobil alanda kalifiye çalışan bulmak olarak söylebiliriz. Üniversiteler özellikle bu alanda eğitimin yanında gençlerin bu alanda farklı tecrübeleri deneyebilecekleri ortamları sağlamasının sektörün gelişmesi için çok önemli olduğunu düşünüyorum.Standart eğitimlerinin yanında bu sektörde bazı sorunlara çözüm bulmak veya deneyim kazanmak çok önemli Mobil oyun sektörü biraz zamana karşı yarışıyor, en önemli tecrübemizin bu olduğunu söyleyebilirim.
Biz bu pazardan ne kadar pay alıyoruz ve bu alanda daha fazla ülke olarak ismimizden söz ettirmek için yapılması gerekenler neler?
Bu pazardan daha fazla pay almak için geliştirici özelliğimizi kaybetmemiz gerekiyor.Türkiye’yi oyun geliştiricisi olarak söz sahibi olan bir ülke olarak konumlandırmak için kalifiye eleman ihtiyacı, ikinci olarak da sermayenin buraya gelmesi için gerekli kanuni düzenlemelerin yapılması gerekiyor. Örneğin yeni sosyal medya reklamları yasası Türkiye’den yurtdışına yaptığınız pazarlama faaliyetlerini neredeyse imkansız hale getiriyor.Bunların çözülmesi gerekiyor. Tabii ki ayrıca hayal etmek en başta söylenmesi gerekir belki de ama zaten ülkemizden çıkan başarılarla bundan daha fazlasını yapabileceğimizi göstermiş olduk.
Bir de bu sektöre yeni gireceklere ne söylemek istersiniz?
Oyun sektörüne girmek isteyenlere kısaca denemekten korkmamaları buradan öğrendikleri ile kendilerini geliştirebileceklerini söylemek isterim. Mobil oyun sektörü zaten büyüme aşamasında olduğundan bu tecrübeleri başarısız bile olsa tecrübelerinin sonunda öğrendikleri sayesinde, sektörde farklı alanlarda kendilerini değerlendirme şansları olacaktır. Ama önce farklı şeyleri denesinler mutlaka…